Kuinka paljon maksaa verkkokauppa ja sen ylläpito? | Kattava opas

Kiinnostaako oman verkkokaupan perustaminen, mutta sen kokonaiskustannukset mietityttää? Tässä sinulle kattava opas, minkälaisia kuluja verkkokaupan ylläpitoon liittyy vuositasolla.

Verkkokauppaa pidetään kustannustehokkaana ratkaisuna, mutta pitääkö tämä todella paikkansa? Verkkokauppaan liittyy kuluja, jotka on tärkeä ymmärtää ennen toiminnan siirtämistä verkkoon. Olen tutkinut eri palveluntarjoajien hinnastoja vuodelle 2023 ja eritellyt luotettavien toimijoiden edullisimmat hintavaihtoehdot. Nyt selvitetään, minkälaisia kuluja verkkokaupan ylläpitoon liittyy!

WWW-osoite eli domain 9,90€/vuosi

Jotta voit pyörittää verkkokauppaa, tarvitset mitä todennäköisimmin www-osoitteen eli domainin. Tämä kulu on erittäin maltillinen huolimatta siitä, valitsetko fi- vai com- loppuisen osoitteen. Fi-loppuiset osoitteet ovat tyypillisesti muutaman euron com-päätteitä kalliimpia. WWW-osoite maksaa vain noin 10€/vuodessa. Hienoa tässä on se, että samaan hintaan saat 1-2 kpl sähköpostiosoitteita yrityksen omalla loppuosalla. Jos et tiedä miten oma domain ostetaan, autan sinua sekä domainin (eli www-osoitteen) hankinnassa että yrityksen loppuosalla varustettujen sähköpostitilien luomisessa.

WordPress-käyttöliittymä 20€/kk

WordPress on yksi markkinoiden edullisimmista verkkosivu ja verkkokauppa-alustoista. Käyttöliittymä tarjoaa pohjan, jonne verkkokauppa rakennetaan. WordPress-mahdollistaa lukemattomia variaatioita verkkokaupan toteutustapaan, sillä tälle alustalle on saatavilla hyvin kattavasti erilaisia lisäosia, jotka mahdollistavat melkein kaiken mitä voit kuvitella. WordPress-sivustot ovat myös hyvin hakukoneoptimoituvia, miksi suosittelen aina asiakkailleni verkkokaupan rakentamista WP-alustalle. Vuosimaksu WordPress-webhotellille on palveluntarjoajasta riippuen noin 250 euroa vuodessa ja se kattaa riittävästi levytilaa verkkokauppaa varten sekä maksuttoman lisäosan verkkokaupan rakentamiseen (WooCommerce).

Teemanrakentaja Elementor Pro 55€/vuosi

Rakennan asiakkailleni verkkokauppoja Elementor teemanrakentajalla. Miksi? Elementorin käyttämiseen on useita hyviä syitä, mutta avaan seuraavaksi kolme omaa suosikkiani. 1) Elementor Pro on edullinen teemanrakentaja, jossa teema ei ole valmis vaan täysin kustomoitavissa. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki värit, fontit, graafiset elementit sekä asettelut voidaan luoda yrityksen brändin ulkonäköä kunnioittaen. 2) Toisin kuin moni muu teemanrakentaja-alusta, Elementor Pro ohjelma tukee verkkokaupparatkaisuja ja tekee monikerroksisenkin verkkokaupan rakentamisesta helppoa. 3) Elementor Pro on helppokäyttöinen, eikä vaadi koodaamista. Tämä on suosikkisyyni, miksi suosittelen tätä teemanrakentajaa kaikille asiakkaille, jotka haluavat itse osata hallita omaa verkkokauppaansa. Tekstien, kuvien tai asettelujen muuttaminen Elementorilla on helppoa. Kun tilaat verkkokaupan kauttani, saat kaupan päälle tapaamisen, jossa ohjeistan sinua käyttämään teemanrakentajaa. Elementor Pro -lisenssi maksaa 49$ eli noin 55 euroa vuodessa.

Maksunvälittäjä eli kassa alk. 14,90 €/kk ja transaktiokulut 0,50 €/kpl + 3,25 %

Verkkokauppa tarvitsee aina maksumoduulin, jonka kautta ostotapahtuma saadaan onnistuneesti päätökseen. Maksumoduuli on tärkeä osa verkkokauppaa ja vaikuttaa ostopäätöksen syntymiseen. Kun käytössä on luotettava maksuyhteys ja osto pystytään suorittamaan yleisimpien maksutapojen avulla, ostaja ei jätä ostoskoria kassalle roikkumaan. Suosittelemme asiakkaille Paytrailia, sillä se tarjoaa kotimaisten verkkopankkipainikkeiden lisäksi korttimaksu-, osamaksu- ja mobiilimaksuvaihtoehdot. Paytraililla on myös suomenkielinen asiakaspalvelu, josta saa nopeasti apua maksupäätteen ongelmiin. Pienempää liikevaihtoa tekeville verkkokauppiaille suosittelemme S-pakettia (14,90€/kk + transaktiokulut) ja isompaa volyymia myyvville M-pakettia (59 €/kk ja transaktiokulut alkaen 0,50 €/kpl.) Tutustu Paytrailin hinnastoon täällä.

Verkkokaupan ylläpidon kokonaiskustannus on noin 40 euroa kuukaudessa

Näitä hintaesimerkkejä noudattaen verkkokaupan vuosikulut ovat yhteensä noin 485 euroa, eli noin 40 euroa kuukaudessa. Jos tätä verrataan esimerkiksi kivijalkamyymälän kuluihin, on vähintään kohtuullista sanoa kulujen olevan erittäin edulliset. Myyntiä tuottava verkkokauppa saa ylläpidon kulut katettua nopeasti omalla toiminnallaan.

Muuta huomioitavaa verkkokaupan kustannuksissa

Verkkokaupan kuluihin liittyy ylläpidon lisäksi myös toimitus- ja pakkauskulut. Laadukkaat ja brändiin sopivat pakkausmateriaalit nostavat verkosta ostettujen tuotteiden arvoa ja asiakastyytyväisyyttä, joten niiden merkitystä ei kannata aliarvioida. Pakkausmateriaaleja tarjoavia yrityksiä on useita ja niiden hintaa voi kilpailuttaa omien pakkauskokojen mukaan ennen verkkokaupan avaamista. Toimituskulut riippuvat pakkauksen koosta ja niihin voi tutustua etukäteen esimerkiksi Postin sekä Matkahuollon hinnastoissa.

Verkkokaupan markkinointi vaatii oman budjetin. Verkkokauppa ei myy tuotteitaan itsestään, vaan vaatii tuekseen esim. somemainoksia sekä Google-mainoksia. Jos verkkokaupassa haluaa tehdä myyntiä ihan tosissaan, kannattaa mainoskuluihin varata kuukausitasolla noin 50-500 euroa myynnin volyymista riippuen sekä tarvittaessa mainosten teknisen toteuttajan (noin 400-800 euroa kuussa). Kun sijoitat noin 800-1000 euroa kuukausittaisella markkinointibudjetilla ketterään tekniseen markkinoinnin toteuttajaan (esimerkin budjetti sisältää myös mainoskulut), saat aikaan merkittävää myyntivolyymin nousua ja teet verkkokaupasta toimivan.

Lisäksi verkkokaupan tekninen toteutus on yksi kiinteä kuluerä, joka voi olla merkittävä monellakin tapaa.

Nykyaikainen verkkokauppa ketterästi ja edullisesti

Verkkokauppojen teknisessä toteutuksessa on suuria hintaeroja; niiden hinnat pyörivät tällä hetkellä noin 2000 euron ja 10 000 euron välillä. Kuten arvata saattaa, halpa ei ole aina laadun tae. Mutta ei ole myöskään kallein, sillä lähempänä kymppitonnia pyörivissä verkkokauppatoteutuksissa on usein suuri kate. Valitse siis toimija, joka tuottaa verkkokaupan järkevään hintaan hyvällä hinta-laatusuhteella.

Pyydä tarjous verkkokaupasta ja selvitä, kuinka paljon unelmiesi verkkokauppa maksaa.